Vad är NPS®?
Med Net Promoter Score® kan du identifiera missnöjda kunder och rätta till det som är fel. Du kan även hitta extremt nöjda ambassadörer och underlätta för dem att marknadsföra dig till andra.
NPS= nyckeltal på andelen promoters – andelen detractors
”NPS System” är hela företagets förbättringsarbete kopplat till NPS-frågan. Utöver att löpande ställa NPS-frågan efter viktiga händelser handlar det om att bygga upp rutiner och processer för att kunna agera. Systemet inkluderar då vad ni ska agera på, hur ni kontaktar kunder och vilka det är som gör det.
NPS® mäts bäst efter viktiga händelser i kund- och medarbetarrelationen och med relevanta och snabba enkäter.
Med Quicksearchs feedbacklösningar kan du lyssna när kunden eller medarbetaren har något att berätta, på ett sätt och i en ton som gör att de förstår att du lyssnar.
1) Genomföra händelsestyrda undersökningar när ”känslan är färsk”.
2) Ge automatiska rapporter till medarbetare så att de kan få insikt och agera direkt. På så vis kan de löpande förbättra t ex sin service, sina rutiner och beteenden.
3) Omedelbart känna av risker och öppningar i relationer – löpande feedback kan ge dig försprång på mer än 10 månader gentemot dina konkurrenter.
4) Quicksearch ger dig inte bara NPS® i realtid, utan varnar också för missnöjda kunder vilket gör att du omedelbart kan följa upp, lösa deras problem, och förvandla dem till ambassadörer.
Vårt NPS®-värde
NPS® för svenska golfklubbar
NPS® för svenska restauranger
NPS® för svenska telefonsäljare
Historien bakom Net Promotor Score® började i USA där konsulten och forskaren Fred Reichheld intresserade sig för lojalitet och kundnöjdhet. Efter många års arbete med kundorientering växte känslan av att traditionella kundundersökningar inte gav rätt stöd för att utveckla kundlojalitet. Forskningen ledde Fred tillbaka till grunden, till den faktor som alltid varit den viktigaste frågan för om vi vill köpa mer – nämligen: Om vi är beredda att sätta vår egen trovärdighet i pant, om vi verkligen rekommenderar ett företag – ja då är vi så nöjda och trygga i vårt val att inget annat alternativ är gott nog.
Efter gedigen forskning i samarbete med Harvard Business School etablerade Fred modellen som mäter rekommendationsvilja och som visat sig ha stark koppling till lojalitet, lönsamhet och tillväxt.
NPS® är idag den mest populära och användbara metoden för att mäta lojalitet och agera.
Det finns en mycket enkel logik bakom mätvärdet.
Det är det som är det fina med NPS®.
NPS® kan teoretiskt variera mellan -100 till +100. I Sverige hittar vi hälften av undersökta företag i spannet -10 till +50.
NPS-värdet varierar för olika processer och är ofta högre för t ex försäljning än exit eller support.