Prosales och Quicksearch hjälper säljorganisationer mäta Win/Loss

Feedbackföretaget Quicksearch ingår ett strategiskt samarbete med Sales Management bolaget Prosales

Tack vare Prosales långa erfarenhet och forskning inom B2B-försäljning och vad som karaktäriserar framgångsrika försäljningsorganisationer i kombination med Quicksearchs etablerade feedbacklösningar och marknadsledande position inom NPS-program, har ett unikt analysverktyg för att mäta och följa upp Win/Loss utvecklats.

Genom att systematiskt analysera Win/Loss, dvs. varför säljorganisationer vinner respektive förlorar affärer, kan en säljorganisations prestationsförmåga kartläggas och utvärderas och därav ett löpande förbättringsarbete påbörjas.

Prosales forskning kring “sales excellence” visar att utvecklingsorienterade företag som genomför kontinuerlig Win/Loss-analys har 5-10 % högre tillväxt och 2-6 % högre rörelsemarginal än konkurrenterna. Enligt Gartner höjer den tredjedel av företagen som genomför formella Win/Loss analyser sin avslutsfrekvens med 50%.

Trots detta är det förvånansvärt få företag på marknaden som arbetar med rigorösa Win/Loss analyser idag. Att följa antalet vinster och förluster i CRM-systemet är inte tillräckligt, för att vara konkurrenskraftig behöver man förstå drivkrafterna bakom dem. Vi såg därför ett hål att fylla i Svenskt näringsliv och bestämde oss för att slå ihop våra kompetenser för att kunna ta fram ett oslagbart erbjudande till svenska säljorganisationer.

Kunden är den som ger bäst feedback för att utveckla säljare. Kundundersökningen är kopplad till Net Promoter Score® (NPS®), för att ge en direkt signal vad gäller lojalitet och rekommendationsvilja samt faktorer som driver dessa. Med NPS® kan säljare öka sin förståelse om kundens behov och bli bättre på att navigera i relationer. Kundfeedback kopplat till olika händelser i försäljningsprocessen (touchpoints) hjälper säljare att ”spara” positiva beteenden och undvika att återupprepa negativa vanor.

Quicksearchs långa erfarenhet och metoder för NPS® hjälper företag att skapa en kultur som präglas av ständig återkoppling och ett aktivt arbete med att stänga loopar, dvs. att faktiskt agera på feedback och frambringa ambassadörer bland kunder och medarbetare. Quicksearch erbjuder både konsultstöd och egenutvecklade system och är dominerande inom branscherna telekom, retail och finans.

De strategiska fördelarna med Win/Loss analysen utgörs av högre vinster och intäkter, exaktare prognoser och bättre produkt-, tjänste- eller lösningsmix.

Är du nyfiken på att veta mer hur du kan öka försäljningen med hjälp av Quicksearchs och Prosales analysverktyg för Win/Loss? Kontakta Quicksearchs Göran Almén på 070-931 0346 eller goran.almen@quicksearch.se alternativt Prosales Markus Ganev på 070-938 38 75 eller markus.ganev@prosales.com.

Läs mer om verktyget HÄR